mindfulness

 

meditatie picto

 

Mindfulness is een zelfhulp methode om jezelf uit de stress te halen en om , als je het een beetje onder-de-knie hebt, te merken dat je in een stress raakt, en is, eenmaal geleerd en onderhouden, voor iedereen, denk ik, zeer waardevol.

Iedereen van groot, en oud naar klein en jong.

Geïnspireerd door de meditatie en mindfulnesskennis van mijn zoon Merijn de Haen ( http://www.inward.nl)  in deze boeiende materie raakte ook ik in 2007 vertrouwd met de mindfulness. Trainerscursus, mindfulness voor kinderen en zelf-compassie hielden mij verder uitstekend bij de les. het leren van de beginselen aan leerkrachten gaf mij verdere verdieping.

De methodiek van de Mindfulness leert je om te zien wanneer je iets automatisch doet of denkt. Dat automatisme zorgt voor een reactie die bekend is, die automatisch te voorschijn komt. Als je auto rijdt is een automatische reactie fijn, Je hoofd denkt: ik moet overschakelen, je hand pakt de knuppel en schakelt en je voet gaat vanzelf naar het koppelingspedaal. Je denkt er niet over na wat je hand precies moet doen met die knuppel en je hoofd denkt niet meer na over de handeling van de voet tegelijkertijd. Dat is goed! Het zou het verkeer, de snelheid van je auto, hinderen als dat niet automatisch ging. Het autorijden is geautomatiseerd.

Veel van onze handelingen , maar ook veel gedachten, zijn geautomatiseerd.

Nu wil het geval dat de mens snel van van alles routine maakt, als vanzelf ontwikkel je automatische patronen. zo hoef je er niet echt bij na te denken als je koffie inschenkt, of als je aan het eten bent. Je hand doet wat ie moet doen en voor je het weet is de handeling al gedaan. De hap eten al in de mond, de koffie ingeschonken. Waar zijn ondertussen je gedachten mee bezig? zijn ze in het verleden aan het nakauwen of zijn ze aan het plannen, in de toekomst aan het kijken? En proef je ook wat je eet? Geniet je van alle smaken die de kok er misschien met zorg in heeft gestopt?

Mindfulness wil zeggen: met je mind helemaal aanwezig zijn, met je mind ful (vol) aanwezig zijn.

Waarom zou je dat doen en wat heb je er aan?                                            

Als je vol aanwezig bent in wat je doet, doe je de dingen met aandacht, en dan is je werk mooier en succesvoller, maar heb je ook geen tijd om tegelijkertijd te piekeren, of te malen. Je hebt geen tijd om tegelijkertijd bezig te zijn over wat je net hebt gezegd of gedaan, of over vroeger, en dan heb je geen tijd om te gaan denken over wat je nog moet doen en wat daar de problemen bij zouden kunnen zijn. Als je veel aanwezig bent in het nu weet je wat jou bezighoudt, weet je wat er in je om gaat en kun je, als je moet reageren op een actualiteit nagaan wat je echt voelt en nagaan hoe te reageren. Als je ouder, leerkracht, opvoeder of grootouder bent neem je deel aan het opvoedingsproces en dan is het goed als je niet automatisch reageert maar dat je weet wat je voelt, zegt en dat je weet wat je doet.  

Waarom moet je niet steeds met het verleden of toekomst bezig zijn?

Als je met verleden en toekomst bezig bent ben je niet in het nu. Over het verleden kan nog zoveel gedacht worden als je kunt maar je verandert niks aan het verleden, dus het is in feite zinloos. Over de toekomst kun je nadenken, moet zeker ook weleens gebeuren om een goeie strategie te bepalen of om je goed voor te bereiden op een beslissing die je moet nemen. Maar malen of piekeren over de toekomst, of opzien tegen de dingen die komen gaan heeft geen zin. 

Beter is het om dan in het nu te zijn door je bezig te houden met wat je aan het doen bent, of te horen wat je hoort, of te voelen wat je kunt voelen, of je adem te volgen en stil te zijn in jezelf.

Of je nodigt, tijdens meditatie, een gedachte of kwestie uit om er zo, met open mind mee bezig te zijn. Dat levert wat op, je kijkt dat van alle kanten naar het probleem en dat maakt een te nemen beslissing duidelijker.

Omdat het fenomeen van automatisch reageren ook op je gedachten en je gevoelens van toepassing is, ben je minder snel in staat om wat te veranderen in je reactiepatroon als je niet leert te weten wat jou van binnen bezighoudt, niet leert daar met minder oordeel naar te kijken en te accepteren wat er is, op dat moment.

een kleine meditatie van Edel Maex: ruimte (dubbelklikken op het linkje)

04 Ruimte


https://youtu.be/S83izXEsA58

een link van Eckhart Tolle waarin hij spreekt over de kracht van gedachten

A Wandering Mind Is an Unhappy MindWetenschappers van Harvard vroegen zich af wanneer we het gelukkigst zijn: afgedwaald, met ons hoofd in de wolken, of aanwezig bij het hier en nu.
Via een app werden participanten aan hun onderzoek op willekeurige momenten gevraagd waar ze waren met hun aandacht. En als ze afgedwaald waren, was vervolgens de vraag: waren je gedachten positief, negatief of neutraal?
Daarna werden  de respondenten gevraagd hoe gelukkig ze zich hierbij voelden.
Wat bleek? De mensen die door de app verrast werden tijdens een negatieve gedachtenreeks, die voelden zich het ongelukkigst. Dat is niet zo verwonderlijk. En ook niet, dat de degenen met positieve gedachten zich gelukkiger voelden dan degenen met negatieve of neutrale gedachten.
Maar nu komt het: degenen die met hun aandacht in het hier en nu waren toen de app hen ondervroeg gemiddeld het gelukkigst van allemaal. Het was zelfs zo dat degenen die in een minder prettige hier en nu situatie bevonden, vaak meer geluksgevoel rapporteerden dan degenen die afgedwaald waren op een positieve dagdroom.
Conclusie: in alle gevallen zijn we in het hier en nu beter af. Zelfs als het daar niet prettig is.
De uniek menselijke vaardigheid van mind wandering – waarschijnlijk een default mode van de hersenen – heeft ons veel gebracht, aldus de onderzoekers, maar heeft ook een hoog prijskaartje. En we betalen die prijs met ons geluksgevoel.
De onderzoekers vroegen de respondenten ook nog wat ze op het moment van ondervraging aan het doen waren en brachten zo type activiteit in relatie met afgedwaald zijn.
We zijn het meest afgedwaald tijdens ons werk, en grappig genoeg ook thuis op de computer. (Blijkbaar geeft het thuiscomputeren aanleiding tot veel bijgedachten, of is het erg saai.)
Tijdens televisiekijken is het afdwalen op het gemiddelde van alle dagelijkse activiteiten. We dwalen weinig af als we naar muziek luisteren of aan het spelen zijn – voor de denkgeest weldadige activiteiten dus. Evenals de liefde bedrijven: tijdens het vrijen zijn we verreweg vaakst in het hier en nu.
Bron: Killiingsworth, M, Gilbert, D.T. A Wandering Mind Is an Unhappy Mind, Science, 12 november 2010. zonder de Illustraties uit het artikel.

 


De mindfulness tips op een rij

  1. Haal eens bewust adem. Als je zou moeten nadenken over elke ademhaling die je doet om deze gaande te houden, dan hadden we geen fileprobleem in Nederland. Nu je dit leest sta je waarschijnlijk voor het eerst sinds een tijdje weer stil bij je ademhaling. Af en toe stilstaan bij je ademhaling geeft je de kans om met je adem ook spanning los te laten en te genieten van het gevoel van de stromende lucht.
  2. Geef anderen je glimlach. Door te glimlachen met zachte ogen ervaar je innerlijke rust. Geef je een ander je glimlach, dan gaat de onderlinge energie al snel stromen.
  3. Creeer flow door de juiste bezigheden te selecteren bij je gedachten en gevoelens. Wees je bewust van je gedachten en gevoelens in het hier en nu. Wees je daar niet alleen bewust van, pas daar ook je bezigheden op aan. Je zult merken dat je sneller in flow komt en meer geniet van je bezigheden door ze af te stemmen op je gedachten en gevoelens.
  4. Geef aandacht aan je lichamelijke sensaties. Wees je bewust van je lichaamshouding en hoe je houding je beïnvloed. Door niet gebalanceerd te zitten, staan en bewegen compenseert je lichaam dit door spanning op te bouwen. Hierdoor zul je geneigd zijn om nog meer weg te lopen van je lichamelijke gewaarwording. Maak hier een opgaande spiraal van door bewust aandacht te geven aan je lichamelijke sensaties.
  5. Eet met aandacht en wees dankbaar. Eten is meer dan in leven blijven. Voor jou eten is een plant of dier gegroeid en meerdere mensen hebben gewerkt om het in jou mond te krijgen. Dankbaar zijn voor je eten zal je helpen genieten van elke hap die je neemt. Hier gaat het boek mindful eten van Jan Chozen Bays over.
  6. Ga bewust van de ene ruimte naar een andere. Als je een gebouw in of uit gaat, je auto in of uitstapt, wees je dan bewust dat er iets eindigt en dat er (een) ruimte is voor iets nieuws.
  7. Ontdek nieuwe dingen op bekende routes. Probeer iedere keer dat je een wandeling maakt, fietst of met de auto langs een bekende route raast iets nieuws te ontdekken. Deze tip geldt voor natuurlijk voor alle routine in het leven. Door open te staan voor het ongewone doorbreek je je patronen en wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.
  8. Stop met multitasken. Multitasken is tegenwoordig een begrip. Het klinkt efficiënt, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten en voorkomt dat je in flow komt. Het veroorzaakt een vol hoofd, onrust en stress. Stop dus met eten voor je computer, met lezen op het WC. Zorg voor meer aandacht voor wat je doet (Mindfulness tip van Dave – hierennu.be).
  9. Snoep een maand lang niet. Je geest volgt voortdurend vast ingesleten denkpatronen. Een prima oefening om te kijken hoe je geest loopjes met je neemt is een maand lang niet te snoepen. Wordt je bewust van patronen die je voornemen doorkruisen “nu heb ik toch wel iets verdiend” of “in het weekend mag ik toch wel snoepen. Kijk hier met mildheid naar en laat deze gedachten weer los (Mindfulness tip van Dave – hierennu.be).
  10. Adem in en uit voor je spreekt. Breng in contact met anderen eerst je aandacht naar je lichaam, door eerst rustig in en uit te ademen voordat je spreekt. Voel hoe je lichaam reageert in een gesprek, luister naar de gedachten die spontaan opkomen. Geef jezelf hiermee de keuze over wat je echt wilt zeggen en hoe je je boodschap wilt overbrengen (Mindfulness tip van Dave – hierennu.be).
  11. Luister ’s ochtends een mindfulness meditatie. Zet een mindfulness meditatie mp3 op je computer. Luister ’s ochtends voordat je je mailbox opent eerst rustig naar je zittende meditatie mp3.

 

A note from Jon Kabat-Zinn, Ph.D.

The more I practice cultivating mindfulness, the more I have come to see it as a profound and life-affirming choice, a radical act in and of itself, basically, a radical act of love. For it is a loving act just to stop, and to settle into your experience, i.e., to embrace it in awareness as it is in any and every moment, without having to have something else, something novel, something “special,” something “important,” something pleasant happen in order to feel content, or complete, or whole. For we are already whole – the root meaning of the words health, healthy, healing, and holy – even though most of the time we ignore that fact and madly pursue what we think is missing or just has to happen, and in the process, lose touch perhaps with what is deepest and best in ourselves, and ironically, what can bring genuine happiness and well-being to us, not in some fantasy future, but right here, and right now in our lives. For we are whole no matter what conditions and difficulties we face, and we are more capable of facing those conditions and difficulties effectively if we learn to inhabit that wholeness. In that way, it is also an act of great wisdom to remember our wholeness, and to drop into it on occasion, or to inhabit it on a regular basis, and to practice doing so formally, and in a disciplined way, because so much of the time, we are actively cultivating the opposite, what you could call unawareness, or mindlessness. And the more we practice unawareness, sadly, the better we get at it.

 

This is where mindfulness comes in. Our innate capacity for awareness is a miracle, and a huge mystery. We inhabit and make use of awareness every day, but usually without actually knowing it, because most of the time we are lost in our heads, in our thoughts, and carried away by our more painful and agitated emotions. We tend to take our awareness for granted and so do not develop it to its full extent. Yet it is where our freedom and well-being and our genius actually lie. The cultivation of the landscape of awareness is that radical act of love and lovingkindness I am referring to, and these guided meditations give you a number of doors into that domain, the doors of the sensory world, of seeing, hearing, smelling, tasting, touching, and other senses we often don’t recognize as such: proprioception, interoception, and the knowing quality of the mind itself, what we call non-conceptual knowing, which is bigger than thought but can include thoughts and feelings: simply awareness itself. Coming to our senses, both literally and metaphorically, is a practice that grounds us in the miracle of our own body and our own mind, and takes us far beyond the conventional boundaries of body and mind. The cultivation of mindfulness, which could also just as well be called heartfulness, both in periods of formal practice sitting, lying down, standing, or walking, and in the conduct of our everyday lives, can itself become the adventure of a lifetime, especially if we are willing to practice cultivating it as if our lives depended on it, which they surely do.

 

I welcome you to that adventure of a lifetime, to adventuring in the bodyscape, the mindscape, the heartscape, and the nowscape, to what is nothing less than the adventure of your own life expressing itself in openhearted awareness, kindness, and wise action, and I bow to that in you that recognizes the value of using the practices on these CDs to further that adventure, both inwardly and outwardly. The world itself is in desperate need of greater awareness, love, and wisdom, and by healing ourselves in this way, we are also, in ways both little and big, healing this world we inhabit and which is so sorely in need of our innate wisdom, beauty, and caring.

 

May your practice of mindfulness and of loving kindness, which are not fundamentally different, continue to grow and flower and nourish your life and the life around you from moment to moment and from day to day.


Mindfulness als levenshouding

  • Vriendelijkheid en hulpvaardigheid als basishouding ten opzichte van anderen
  • Openstaan voor nieuwe feiten en nieuwe gezichtspunten, en bereid zijn je opvattingen en aannames te herzien
  • Je bewust zijn van je gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties en handelingen
  • Kalmte, een belangrijke voorwaarde voor een realistische waarneming
  • Concentratie: het vermogen je aandacht te richten
  • In het huidige moment zijn, en bij afdwalen naar het verleden of in de toekomst weer terugkeren naar de actualiteit van dit moment
  • Zonder onmiddellijk oordeel gebeurtenissen waarnemen
  • Mildheid in je oordeel, over jezelf en over al het andere
  • Je inzetten voor het welzijn van anderen, dieren en de natuur
  • Je niet identificeren met gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties
  • Accepteren wat er is, zonder te hechten aan wat prettig is en zonder te vechten tegen wat onprettig: het is wat het is
  • Bewust ingrijpen als je bij jezelf en anderen pijn kunt verlichten
  • Gelijkmoedigheid: je niet laten meeslepen door succes of je niet laten teleurstellen door tegenslag

Je kunt mindfulnessmeditaties inzetten als een techniek om problemen het hoofd te bieden. Je vermindert spanningsklachten, leert beter omgaan met chronische pijn of je slaapt beter.Dat is prima, maar mindfulness reikt verder en kan uitgroeien tot een levenshouding. Als je je omgang met jezelf verandert, verandert daarbij ook de manier waarop je in het leven staat.


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *