tekenen

stilleven 251114-2

stilleven, in de les, met houtskool, januari 2015

stilleven, schaal met druiven en mandarijn, november 2016

In september (2014) begonnen aan een tekencursus. Een jaarcursus ‘techniek van het tekenen’. De jaarcursus groeide uit tot een opleiding. Nu ben ik derdejaars. Het lijkt een goeie zet geweest. Het geeft me precies wat ik wilde: hoe doe je het, hoe teken je de dingen die je ziet. Alle ins en outs van het tekenvak zullen de revue passeren, en wil ik graag leren kennen zodat ik ooit in staat ben te tekenen wat ik zie en wat me raakt en wat graag door mij getekend wil worden.

Een van de eerste proefjes is hierbij te zien. Lijn en vorm, tekenen naar de waarneming met houtskool. Ik leer over: negatieve ruimtes, het meten van je object, de schuinheid bepalen, de lichtval bekijken en proberen over te brengen op het papier, ik leer over de verschillende dieptes zwart die je kunt maken, hoe je schaduw op papier kunt zetten… en…ik leer voornamelijk kijken, hoe belangrijk is het om goed te kijken: je kijkt je ogen uit en verbaast je steeds weer als je iets hebt nagemeten.

tek vaasje mooi

de kan, houtskooltekening, op les gemaakt, februari 2015

lerares: Selma Dronkers, www.schone-kunsten.nl

in het tweede jaar leerde ik de olieverf kennen. drie paletten zijn de revue gepasseerd, Goethe en van Itten. er ging, en gaat nog steeds, een wereld voor me open! september 2016 begon mijn derde jaar in de academie van Selma Dronkers, en ik ben nog lang niet klaar.

IMG_3430

tweede seizoen, 2015-2016, theepot, september 2015, olieverf

 

potten

potten, met onderschildering, olieverf, nov. 2015

 

auballeen

de aubergine, olieverf, april 2016

 

olieverf landschap

landschap, olieverf, mrt. 2016

 

artprodriewolk

artprolandschap1

deze 2 schilderwerkjes, zijn gemaakt met het computerprogramma Art Set Pro op de Ipad, Tabiano, Italie, mei 2016

 

getekend portret nageschilderd, jan 2017

de Keulse potten uit Blerick, juni 2017

magnolia april 2017

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *